Poštujem tvoj stav, Vojo, ali ne mislim da je to način rešavanja nekih problema. To što SOPS radi „na ivici“ zakona se mora rešavati na drugi način. Ako ljudi ne mogu da shvate da imaju neka svoja prava, neće to nikada shvatiti. Pa ni u novoj organizaciji.
Zašto kažem prava...Pa zato što se vodi kampanja protiv pčelara. Duže vreme se posredno „saopštava“ javnosti da pčelari prodaju „sumnjivi med“ i da će se sve rešito projektom Reka meda. Postoje izjave RŽ, da se po ceni već vidi da ima nekih sumnji da je med dobar. Na forumu je od skora Zoran Rančić. Ako se dobro sećam, one je napisao da pomalo zavidi na ceni koju mogu da ostvare neki pčelari. Mislim da je napisao da i po 400 dinara ima problem sa prodajom, jer narod nema para. Rančić je na forumu, pa neka ispravi moj navod, ako grešim. S obzirom da sam trenutno u Kinšasi, ne mogu videti njegovu poruku i tačno citirati.
Ne vidimo da će imati koristi od projekta reka meda. Ponavljam: nigde nije objavljeno pravo ostalih da uzmu učešće i nigde se ne vidi ugovor koji to garantuje. Kampanja je u medijima, ali je sprovode i članovi projekta Reka meda. Može se videti otvoren stav Radeta Stevanovića (Apatin), koji saopštava Stankoviću (Miodragu) da njega ne treba da zanimaju neke detalji tog projekta. Zato što nije član SPOS-a. Kako se onda u emisiji Dobra zemlja kaže da svi pčelari imaju pravo da učestvuju u tom projektu. Onda je to čista laž, da svi pčelari mogu da koriste pogodnosti projekta Reka meda. Ko je doprineo ovakvom "marketingu" koji je populistički, nije jasno.
Što se tiče Pčelara, tu se iznose neka saopštenja koja su sporna.
U Pčelaru za Januar 2014-te, na str 46, napisano je sledeće obaveštenje:
„Primećeno je da je bilo par slučajeva učlanjavanja u SPOS pčelara koji ne žive u Srbiji. To nije moguće preko naših društava, već se njihovo društvo pčelara u njihovoj državi treba učlaniti u SPOS, i na taj način jedino mogu ostvariti pravo na članstvo“
U Statutu SPOS piše sledeće:
Члан 21.
Пчеларске организације у смислу овог Статута су добровољне, невладине, недобитне организације пчелара засноване на слободи удруживања више пчелара на територији једне или више јединицa локалне самоуправе или на једном њеном делу или месној заједници организоване у различите облике удруживања (друштва, удружења и слично), а које су регистроване код Агенције за привредне регистре.
Zakon o udruženjima nigde ne uslovljava članstvo u udruženju državljanstvom. Čak i strani državljanin može da postane i zastupnik udruženja (uslov je da ima prebivalište na teritoriji Srbije). Zakon, u članu 19. kaže da svako lice može biti član udruženja:
Članstvo u udruženju
Član 19.
Svako lice može pod jednakim uslovima utvrđenim statutom da postane član
udruženja.
Šta je motiv ovakvog obaveštenja, nije jasno. Možda neki lični obračun?
Ali, pored ovakvih stvari, postoji i problem udruženja, kojima je statutom onemogućeno da imaju predstavnike u skupštini. Jeste tačno da se može statutom odrediti način predstavljanja u skupštini. Ali, statut SPOS-a, praktično stvara diskriminaciju prema društvima koja su registrovana u APR.
Posledni primer je objavljen na sajtu spos info. Radi se o Društvu pčelara iz Bojnika. Ovo društvo pčelara treba da čeka redovno zasedanje skupštine (ako se u međuvremenu ne desi), pa potom da izmene statuta stupe na snagu, da bi tek potom mogli da ostvare svoje pravo. Zato što skupština, po članu 39. statuta na redovnim zasedanjima usvaja statut, njegove izmene i dopune.
Izgleda da se neko tek na skupštini dosetio da „zaviri“ u statut i vidi da ima problematičnih stavova. Sasvim druga priča je primena statuta. Primena se vidi npr. u obaveštenju u Pčelaru, koje sam naveo, i koje može svakako da se tumači.
Što se tiče obavetenja o datumu zasedanja skupštine, postoji i sumnja da nije sve sprovedeno po statutu. Postupak donošenja opštih akata, po statutu je sledeći.
XIV ПОСТУПАК ДОНОШЕЊА И ИЗМЕНА ОПШТИХ АКАТА САВЕЗА
Члан 83.
Општа акта Савеза и друга важнија акта, која имају карактер општих аката (кодекс пчеларске етике, финансијски план, финансијски извештај, извештај о раду, програми активности и слично) израђује стручна служба Савеза заједно са Извршним одбором Савеза или телом које је Извршни одбор формирао и дао му потребна овлашћења.
Председник Савеза предлаже Извршном одбору разматрање и утврђивање нацрта општих аката из претходног става. Извршни одбор утврђује нацрте општих аката и доставља члановима Савеза на расправу.
Расправа о нацртима општих аката траје најмање 30 дана.
На основу резултата расправе, стручна служба израђује коначан текст општег акта, а Извршни одбор утврђује предлог. Приликом израде коначног текста и утврђивања предлога мора се водити рачуна о мишљењима чланова Савеза датих у току расправе.
Koliko dugo je trajala ta javna rasprava, ako su pčelari na sajtu obavešteni 24. januara da je poslat materijal za skupštinu. Kada su poslati nacrti, koji su po statutu opšta akta, meni nije poznato. U obaveštenju piše da je poslat materijal. Kakav (osim dnevnog reda) nije mi poznato. Ali je 24. januara objavljeno da će tek posle skupštine biti objavljena neka opšta akta (po članu 83 to je i finansijski plan i plan aktivnosti).
PS
Možda je objavljeno u Pčelaru, ali to nisam video. Ako je neko video slično obaveštenje (o slanju nacrta opštih akata), neka napiše ovde na forumu.